Persoonlijke ontwikkeling
We leven in een prestatiegerichte maatschappij, waarbij er vaak veel gevraagd wordt van onszelf. De lat komt steeds hoger te liggen als we niet oppassen. Bij Your Healthy Mind ligt de nadruk bij persoonlijke ontwikkeling vooral op datgene wat jij graag wilt ontwikkelen, vanuit passie. Niet omdat de omgeving van alles van je wilt of verwacht. Het kan zijn dat je nieuwe vaardigheden wilt leren zoals ‘leren ontspannen’, ‘meer mindful in het leven staan’, ‘beter opkomen voor jezelf’ of ‘vaker nee kunnen zeggen’. Daarnaast kan het ook zijn dat je met wat vragen zit als: Wat wil ik bereiken in mijn leven? Waarom doe ik dit werk eigenlijk? Wat is de zin van het leven? Ik wil graag blijven ontwikkelen, maar hoe doe ik dat? Hoe kan ik mijn passie volgen? Wat wil ik écht doen?

Je bent dan op zoek naar zingeving en wilt graag persoonlijk ontwikkelen.

Stress & Burn-out
Stress kan een positieve werking hebben op een taak die gedaan moet worden of een situatie die plaatsvindt. Je lichaam reageert daarop, maar zal na die inspanning ook snel weer herstellen. Je spreekt dan van positieve stress. Negatieve stress ontstaat als er meer van je gevraagd wordt, dan je waar kunt maken. De balans tussen draaglast en draagkracht is uit verhouding. Je herstelt niet meer na de geleverde inspanning.

Overspannenheid is een toestand met aanhoudende fysieke en/of mentale spanningsklachten, ontstaan door chronische overbelasting en stress. Er is sprake van overspannenheid wanneer deze toestand langer dan drie maanden duurt, er spanningsklachten optreden en het functioneren aangetast raakt.

Men spreekt van een burn-out als zowel sprake is van:

  • Uitputting: zowel fysiek als mentaal uitgeput.
  • Cognitieve ontregeling: geheugenproblemen, aandachts- en concentratiestoornissen.
  • Emotionele ontregeling: oncontroleerbare, heftige emotionele reacties.
  • Depressieve stemming: zich somber en terneergeslagen voelen.
  • Mentale distantie: sterke weerstand tegen het werk (of een andere sociale omgeving).

Vastgeroeste patronen
Je kan behoorlijk last hebben van vastgeroeste patronen, die je graag zou willen veranderen. Vaak weet je wel dat het anders moet, maar lukt het je niet. Dit omdat het gedrag (het vastgeroeste patroon) voort komt uit negatieve gedachten en overtuigingen. Zo kan je last hebben van verschillende subpersonen in je hoofd als:
Pleaser: altijd extern gericht en loopt zichzelf voorbij.
Pusher: altijd maar door blijven gaan en niet meer kunnen stilstaan of ontspannen.
Verantwoordelijke: alle taken op zich nemen, ook die eigenlijk van een ander zijn.
Controleur: alles altijd maar willen controleren en checken (uit angst).
Innerlijke criticus: altijd maar commentaar hebben op wat je denkt, doet en voelt.
Maar ook de twijfelaar, strenge, analyticus spelen vaak een rol bij stress.

Onzekerheid & Zelfbeeld
We hebben allemaal een bepaald beeld van onszelf. Gaandeweg in ons leven hebben we dit beeld van onszelf ontwikkeld en dit kan zowel een positief of negatief zelfbeeld zijn. Je zelfbeeld is het beeld wat je van jezelf hebt. Dit betekent niet dat dit een afspiegeling is van de realiteit en je ook echt zo bent. Het zelfbeeld is een verzameling van overtuigingen, gedachten en oordelen die je over jezelf hebt. Als het beeld dat je van jezelf hebt niet positief is, dan noemen we dit een laag zelfbeeld, negatief zelfbeeld of een minderwaardigheidscomplex. Als je een laag zelfbeeld hebt, vind je het ontzettend moeilijk om de goede eigenschappen van jezelf te zien en leg je de nadruk vooral op wat je niet bent of de dingen die je niet kunt of lukken. Er is als het ware een disbalans in je zelfbeeld waar er vooral aandacht is voor de negatieve eigenschappen en er weinig ruimte overblijven voor de positieve eigenschappen. En dat kan ontzettend vervelend zijn, want je kan dan over jezelf gaan denken dat je helemaal niets kan en je haalt jezelf daarmee constant naar beneden. Dat roept gevoelens op van bijvoorbeeld angst, verdriet of onzekerheid.

Angsten & Depressie
Angst is een normale en belangrijke reactie van je lichaam. Angst helpt je reageren bij dreigend gevaar. Je lichaam maakt zich klaar voor een vluchtreactie: je hartritme gaat omhoog, er komt meer zuurstof in je hersenen en je spieren staan schrap. Dit is ‘gewone’ angst en helpt je op het juiste moment. Angst kent verschillende gradaties. Milde angst uit zich in gevoelens van ‘niet op je gemak voelen’. Maar soms is de angst te groot en leidt het tot buitensporige angst en voelt iemand zich angstig in alledaagse situatie.

Het ontwikkelen van een angst heeft te maken met 4 factoren: omgevingsfactoren, individuele specifieke ervaringen, ingrijpende gebeurtenissen en psychische factoren.

Een depressie is een aandoening die je stemming en je gevoelens raakt. Als je eraan lijdt, kun je ondergedompeld raken in somberheid. Je verliest je interesse in de mensen en de dingen om je heen en kunt niet meer echt genieten. Als je gevoelens van somberheid langer dan twee weken duren, is het zaak actie te ondernemen in de vorm van preventie of behandeling. Langdurige somberheid kan leiden tot diverse angsten.

Piekeren en onrust
Piekeren en onrust zijn de meest voorkomende klachten in de praktijk van Your Healthy Mind. Dit kan gerelateerd zijn aan werk, maar ook privé zoals een liefdesrelatie. Een relatie bestaat altijd uit twee mensen, maar het kan zijn dat het behoorlijk wat stress oplevert. De stress zorgt er mogelijk voor dat je niet meer vanuit jouw hart communiceert, maar vanuit een belemmerend en negatief verstand. Het zorgt ervoor dat jij je eigen grenzen voorbij gaat met alle gevolgen van dien. Vaak willen we het probleem dan oplossen met ons hoofd, door heel veel te gaan analyseren. Deze piekermodus werkt averechts en zorgt alleen nog voor meer onrust.

mijn dierbare heeft een burn-out
animatie over depressiviteit
hoeveel stress heb jij?
stappenplan act
plan jouw gratis gesprek!

“Geloof niet alles wat je denkt, maar leer voelen!”

0%
SPECIAL OFFER

Take some time. Treat yourself. You deserve it.

Book a treatment this month and receive a 25% on all further treatments.

AANMELDEN